Автор Хранітель А.В., практичний психолог обласного дитячого центру психічного здоров’я з консультативним прийомом, з ліжками денного перебування та цілодобового стаціонару, КНП «ВОКПЛ ім. акад. О. І. Ющенка ВОР» | 23.03.2020 |

Сьогодні в світі «інформаційний вибух» сприводу коронавірусу COVID-19. Є інформація корисна, необхідна і важлива, а є пости, які викликають паніку або ж сміх (про вертольоти, які запускатимуть ліки для дезінфекції; про позбавлення волі батьків, чиї діти ходитимуть по вулицях; про заражені банани і т.п.). Доведено, що паніка негативно впливає на імунітет, в тому числі за рахунок гормону стресу - кортизолу.

Внаслідок швидкого збільшення кількості публікацій відбувається інформаційне перевантаження, яке призводить до стресу та змін у психіці в усіх без винятку вікових категоріях.

Беззаперечно, коронавірус кардинально змінив та змінює життя не лише нашої країни. Сучасній людині досить складно перебувати в ізоляції, і це стосується не лише обмеження пересування, соціальних контактів, роботи, відпочинку, хоббі … Як не дивно звучатиме, проте основним випробуванням є перебування 24 години на добу усіх членів сім’ї разом. Дійсно, карантин може стати серйозною загрозою для деяких внутрішньосімейних стосунків або принаймні для нервової системи батьків.

У психології існує п'ять стадій прийняття стресової події, які цілком можна застосувати і до прийняття пандемії коронавірусу:

  1. Заперечення, яке фактично рятує психіку від гостроти удару на початку ("так це десь там, у китайців", "до нас не дійде").
  2. Злість — маркер болю (несправедливо й боляче…, цього не має бути…), пошук винних. У дітей проявляється протестами, через те, що вони не можуть жити нормальним життям. Вони будуть сперечатись і бунтувати.
  3. Торг - дії направленні на ухилення від удару (ознайомлення з рекомендаціями МОЗ, симптомами, покупка антисептиків і масок).
  4. Депресія - приходить повне усвідомлення того, що відбувається. Все як є, так і є. Дива не буде! Все!
  5. Прийняття - інтенсивність емоцій поступово знижується, з’являється можливість подивитися на світ навколо і пробувати в ньому жити вже зі зміненою поведінкою (подивимося, як воно все буде ...).

 Всі сьогоднішні події — це те, чого раніше з нами не було, чого немає в нашому досвіді. Поряд з виконанням наказів, рекомендацій влади, медиків, щодо гігієни, ізоляції, поведінки, варто звернути увагу і на психологічний аспект карантинних заходів, пов’язаних з коронавірусом COVID-19.

Сьогодні, батьки мають як ніколи багато вільного часу для спілкування з власними дітьми, якого так вкрай катастрофічно не вистачало в звичайному вирі життя. Проте, для багатьох батьків окрім загрози коронавірусу COVID-19, постала нова «загроза» - спілкування з своїми дітьми, організація часу, реагування на страхи і поведінку дітей, вміння контейнувати усі емоційні реакції. Багато батьків здивовано помічають, що їхні діти виросли і стали «незнайомими». Стають більш помітними для батьків риси характеру, емоції, уподобання, інтереси дитини, які могли бути поза увагою, враховуючи щоденну зайнятість батьків і завантаженість дитини школою, гуртками, домашніми завданнями, спілкуванням з друзями.

Отже, чого не варто робити батькам:

  • різко починати виховувати, або «перевиховувати» своїх дітей; це лише забере багато сил, здоров'я і часу та зіпсує відносини сім’ї в умовах ізоляції;
  • примушувати дітей "використовувати час з користю, не байдикувати" - тобто робити те, що вам здається за потрібне і правильне. Варто пам’ятати, що завдяки бездіяльності великі ідеї, поховані в несвідомому, отримують шанс проникнути в свідомість.
  • ні в якому разі не варто говорити дитині, що все, що вона відчуває - дурниці. Позбавтеся від таких «заспокійливих» обезцінюючих фраз, як: «Знайшов, про що переживати ...», «Тебе це взагалі не стосується, йди, пограйся ...». Навіть якщо дитина вас послухався, це абсолютно не означає, що йому стало легше. Краще говорити так: «Я розумію, що ти боїшся ...», «Я бачу, що ти сумно, я тебе розумію».
  • не варто обговорювати в присутності дітей найгірші сценарії, деталізуючи подробиці.
  • не слід переглядати безкінечно фільми про віруси, хвороби, апокаліпсис, які лише підніматимуть рівень тривоги і страху. Краще подивіться комедію чи мультики з дітьми. Приготуйте до фільму домашні сухарики або какао з печивом і насолоджуйтеся затишним переглядом.

 Що ж варто робити батькам в умовах карантину:

  • пам'ятати, що зміна життя, ізоляція - це стрес для всіх. Діти будь – якої вікової категорії так само злякані, як і дорослі. Вони не лише чують, бачать в просторах інтернету все, що навколо відбувається, але й відчувають постійну тривогу батьків. У них ніколи не було такого досвіду. Варто поговорити з дитиною про карантин та коронавірус COVID-19, враховуючи її вік. Перш ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що контролюєте власну тривогу та страх. 
  • пояснити, що боятись - це нормально. Страх - вкрай необхідна регулююча емоція, яка дозволяє уберегти людину від життєвонебезпечних дій. Емоція страху завжди іде з інтересом, - те чого ми боїмось - нам цікаве. Надавши дитині інформацію про коронавірус, відповідно до її віку, ви зменшите її страх!
  • варто розуміти, що справжній страх дитини дошкільного, молодшого шкільного віку полягає в тому, що на її думку в зоні ризику - батьки, які можуть померти. Тому слід пояснювати дітям, що сім’я робить для свого захисту.
  • все, що дітям зараз потрібно - комфорт і любов, відчуття того, що все налагодиться і буде в порядку (залізьте під ковдру і поваляйтесь разом, пообнімайтесь).
  • з дитиною дошкільного віку добре програти стресову ситуацію з хорошим кінцем. (можна пограти в «Фортецю», де вірус буде переможеним).
  • для позбавлення від негативних емоцій можна завести вдома мішечок для крику, влаштувати битву подушками.
  • підліткам варто допомогти розібратися в інформації, з якою вони стикаються, навчити визначати факти і фейки.
  • домовитись про права та обов'язки кожного члена сім'ї на час карантину, незалежно від віку;
  • робити щось разом; щось, що і вам і дитині буде в кайф, цікаво.
  • по можливості організувати звичне для дитини і для себе спілкування в онлайн режимі (для себе скайп-посиденьки з подружками з чашечкою ароматної кави, для дитини - улюблені гуртки онлайн, зустрічі з друзями, вечірки).
  • варто залишати один одного в спокої і відпочивати від "спілкування"; кожен з членів сім’ї має обов’язково мати особистій простір для самотності, нудьги і відпочинку.
  • фізична активність, сімейна ранкова зарядка на рівні тіла допоможе зняти стрес і зменшити паніку.
  • дотримуватись інформаційної дієти - достатньо раз в день подивитися новини для того, щоб бути в курсі дійсно важливих подій. Але важливо, щоб це було не з акцентом на емоції, а з акцентом на висновки, аргументи і факти.

Батькам, у взаємостосунках між собою, потрібно бути більш толерантними одне до одного, намагатися все обговорювати. Якщо партнер вже не витримує напруження,- потрібно дати можливість побути на самоті. Але це має бути взаємно, час для себе потрібно давати обом партнерам.

 В ситуаціях конфліктів між собою, батькам слід уникати деструктивних тактик (ігнорування, приниження особистості партнера, егоцентризму) і користуватися позитивними (активне слухання, підкреслення значущості партнера).

Пам’ятайте, що кожен день карантину - це можливість мінімізувати ступінь небезпеки вірусу своїми виваженими і аргументованими діями.

Будьте здоровими! Дотримуйтесь гігієни рук і розуму!